انواع ChatGPT

5
(40)

 

 ChatGPT یک مدل زبانی مبتنی بر شبکه‌های عصبی بازگشتی است که توسط شرکت OpenAI توسعه داده شده است. این مدل قادر است به صورت خودکار به سوالات کاربران پاسخ دهد و با استفاده از هوش مصنوعی و آموزش ماشین، به مرور زمان بهبود یابد. در مطالب زیر به بررسی انواع Chat GPT پرداخته می‌شود.

تاکنون،‌چندین ورژن از انواع Chat GPT توسط OpenAI منتشر شده است که به شرح زیر می‌باشد:

GPT 1(Generative Pre-trained Transformer)

این ورژن اولیه مدل‌Chat GPT‌بوده و در سال 2018 منتشر شده است. این مدل با استفاده از شبکه‌های عصبی بازگشتی و تغییراتی در الگوریتم Transformer، آموزش داده شده‌است. این مدل بهترین عملکرد خود را در مسائلی مانند تولید متن و پاسخ به سوالات چندگزینه از خود نشان داد.

ChatGPT Version 1‌یک مدل زبان طبیعی بزرگ و پیشرفته است که توسط OpenAI توسعه داده‌شده است. این مدل بر پایه معماری Transformer ساخته شده است که یک شبکه عصبی عمیق است‌که برای پردازش زبان طبیعی و تولید متن استفاده می شود. این مدل‌ با 175 میلیارد پارامتر،‌بزرگترین مدل زبان طبیعی است. ChatGPT Version 1 با استفاده از یادگیری ماشینی، به صورت خودکار و بدون نیاز به دسترسی به داده های واقعی،‌توانایی پاسخ دادن به سؤالات مختلف و تولید متن های طبیعی را دارد. این مدل با استفاده از داده های بسیاری که در آموزش آن استفاده شده است، به صورت خودکار و بدون نیاز به دسترسی به داده های واقعی، توانایی پاسخ دادن به سؤالات مختلف و تولید متن های طبیعی را دارد.

همچنین،ChatGPT Version 1 قادر به ترجمه ماشینی، تشخیص احساسات، تولید متن های خلاقانه، تولید متن های شعری و بسیاری از کاربردهای دیگر در حوزه های مختلف است. این مدل به صورت گسترده ای در بسیاری از نرم افزارها و سرویس های مبتنی بر AI مورد استفاده قرار می گیرد. ChatGPT Version 1  جایگزینی برای نوشتن متن‌ها، پاسخ به سؤالات، ترجمه ماشینی و بسیاری از کاربردهای دیگر در حوزه های مختلف از جمله تجارت الکترونیک، بهداشت، روباتیک و خدمات مشتریان بسیاری از شرکت ها و سازمان ها شده است.

ChatGPT 1

ChatGPT 1

 

GPT-2

یکی دیگر از انواع Chat GPT، در سال 2019 منتشر‌شده است. این مدل با استفاده از شبکه‌های عصبی بازگشتی بسیار بزرگتر و افزایش قابل توجهی در تعداد پارامترها، آموزش داده شده است. GPT-2 قادر است به مراتب بهتر از ورژن قبلی خود، متن‌های طولانی و پیچیده‌تری را تولید کند و پاسخ به سوالات با دقت بالاتری داشته باشد.

ChatGPT 2

ChatGPT 2

 GPT-3

این ورژن از Chat GPT، در سال 2020 منتشر شده است. این مدل با استفاده از شبکه‌های عصبی بازگشتی بسیار بزرگتر و افزایش چشمگیر در تعداد پارامترها، آموزش داده شده است. GPT-3 قادر است به مراتب بهتر از ورژن‌های قبلی، به سوالات پاسخ دهد و متن‌هایی با طول بیشتر و کیفیت بهتر تولید کند. همچنین، این مدل دارای ویژگی‌هایی مانند نگاشت مفهومی و ترجمه زبانی است که نشان می‌دهد توانایی‌های Chat GPT در حوزه پردازش زبان طبیعی به مراتب بیشتر شده است.

ChatGPT 3

ChatGPT 3

 GPT-3.5

  این ورژن از‌Chat GPT، در سال‌2021 منتشر شده‌ است. این مدل با افزودن بخشی از الگوریتم‌های ترجمه ماشینی، به Chat GPT امکان ترجمه متن از یک زبان به زبان دیگر را نیز می‌دهد. همچنین، این ورژن از Chat GPT دارای قابلیت تعامل با محتوای تصویری و صوتی نیز می‌باشد. ورژن‌های Chat GPT با توجه به افزایش قابل توجه در تعداد پارامترها و ابزارهای مورد استفاده، توانایی‌های مدل را به طور چشمگیری بهبود داده‌اند و از آنجا که هنوز هم توسعه و بهبود مدل‌های Chat GPT ادامه دارد، انتظار می‌رود که در آینده نیز ورژن‌های جدیدی از مدل­های بهبود‌یافته Chat GPT منتشر شوند.

ChatGPT 3.5

ChatGPT 3.5

 GPT-Neo

این نسخه از ChatGPT در سال 2021 معرفی شد و توسط شرکت EleutherAI ساخته شده‌ است. این نسخه از ChatGPT به دلیل قابلیت های بیشتر و بدون محدودیت برای استفاده آزاد، به شدت در جامعه علمی و صنعتی مورد استفاده قرار‌گرفته است.

GPT-Auto

  GPT-A، یک مدل زبانی‌خودکار است که توسط شرکت OpenAI معرفی شده است. این مدل با استفاده از الگوریتم های یادگیری تقویتی، قادر به طراحی و ساخت مدل های زبانی پیشرفته با قابلیت های مختلف است.

 GPT Auto از یک رویکرد جدید به نام AutoML برای ساخت مدل های یادگیری ماشین استفاده می کند. در این رویکرد، یک ماشین یادگیری به صورت خودکار بهینه می شود تا بتواند مدل های بهینه را برای وظایف مختلف طراحی کند. به‌عبارت دیگر،‌GPT-Auto به صورت خودکار و بدون دخالت انسانی، مدل های زبانی پیشرفته را ساخته و بهینه می کند.

 GPT-Auto به عنوان یک ابزار قدرتمند برای ساخت مدل های زبانی پیشرفته استفاده می‌شود و می تواند به کاربران از‌جمله تحقیقاتی، صنعتی و تجاری کمک کند تا مدل های زبانی مناسب برای وظایف خود را طراحی و ساخته و بهینه کنند. با این حال، برای استفاده از این ابزار، تخصص و دانش مورد نیاز در زمینه یادگیری ماشین و پردازش زبان طبیعی مورد نیاز است.

همچنین، نسخه های دیگری از انواع Chat GPT مانند GPT-4 نیز در حال حاضر در حال توسعه هستند و در آینده ممکن است معرفی شوند. هدف این نسخه ها ارائه قابلیت های بیشتر و بهبود کارایی ChatGPT است.

 

 

منبع:OpenAI

به این مقاله چند ستاره می‌دهید؟

Bookmark the permalink.
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مقالتون واقعا آموزنده و کامل بود،تیم هوشینو حسابی خدا قوت، بهترین سایت هوش مصنوعی هستید که دیدم